Často se stává, že je třeba po veřejném projednání návrh územně plánovací dokumentace ještě upravit. Pokud by šlo o tzv. podstatnou úpravu územního plánu, je třeba uspořádat opakované společné jednání a veřejné projednání.

Blíže k vymezení  podstatné úpravy

Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon říká v § 103 odst. 1, že o podstatnou úpravu územního plánu nebo jeho změny může jít, pokud je splněn některý z následujících znaků:

  • budou nově negativně dotčeny veřejné zájmy (změna návrhu tedy nemá vliv jednoznačně pozitivní);
  • bude nově negativně dotčeno vlastnictví pozemků a staveb (úprava není jednoznačně ve prospěch vlastníků);
  • a současně dotčený orgán ani vlastník neměli možnost k upravené dokumentaci uplatnit stanovisko nebo připomínku.

NSS dodává: „Judikatura zdejšího soudu k pojmu podstatná úprava dále uvádí, že pokud úpravy nezměnily charakter přijímaného územního plánu a jím řešeného území v podstatných rysech, nebylo třeba opakované projednání návrhu.“

Podle rozsudku NSS ze dne 18. 6. 2025, čj. 9 As 278/2023 – 50.

Více našich odborných textů k územnímu plánování najdete zde.