Podle § 123 odst. 3 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (nový stavební zákon) platí, že územní opatření o stavební uzávěře se vydává na nezbytně nutnou dobu, která však nesmí být delší než 6 let. Protože nový stavební zákon obsahuje zoufale málo přechodných ustanovení, není zřejmé, jak uvedený požadavek dopadá na stavební uzávěry vydané podle zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, a to kvůli § 326 odst. 3 nového stavebního zákona. V tomto ustanovení se totiž uvádí: Obsahují-li územní opatření o stavební uzávěře omezení, která nejsou v souladu s požadavky tohoto zákona, ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se k těmto omezením při rozhodování nepřihlíží.
Naštěstí MMR podalo k uvedenému výklad – sice nepřímý, ale dostatečný. V metodickém sdělení k regulačním plánům totiž píše: „Ustanovení § 81 odst. 4 NSZ nelze vykládat tak, že lhůta 6 let uvedená v tomto ustanovení počíná běžet od nabytí účinnosti územního plánu, který podmínku vydání regulačního plánu stanovil v době, kdy se lhůta pro vydání regulačního plánu na žádost podle zákona nestanovovala. Opačný výklad by v některých případech vedl k tomu, že by lhůta 6 let pro nabytí účinnosti regulačního plánu skončila ještě před nabytím účinnosti § 81 odst. 4 NSZ, který lhůtu zavedl. S ohledem na princip právní jistoty a legitimního očekávání lhůta 6 let, uvedená v § 81 odst. 4 NSZ, počíná běžet až od nabytí účinnosti NSZ, tedy od 1. 7. 2024.“
Rovněž u stavebních uzávěr se „doba trvanlivosti“ podle starého stavebního nestanovovala. Proto nepochybně platí stejný argument, jaký použilo MMR u regulačních plánů na žádost: i u stavebních uzávěr proto s ohledem na princip právní jistoty a legitimního očekávání lhůta 6 let, uvedená v § 123 odst. 3 nového stavebního zákona počíná běžet až od od 1. 7. 2024.
Znamená to, že obce mají se stavebními uzávěrami, které vydaly podle starého stavebního zákona pokoj až do 30. 6. 2030?
V rámci prověření stavebních uzávěr podle § 326 odst. 2 nového stavebního zákona, která provádí úřady územního plánování nejpozději do 30. 6. 2025, proto nesmí být hodnocena doba trvání stavební uzávěry jako nesoulad s novým stavebním zákonem. Za tento výklad mohou být obce opravdu rády, protože doteď nad nimi visel Damoklův meč zániku stavební uzávěry, která leží v území déle než 6 let, aniž by nabyla účinnosti územně plánovací dokumentace, kvůli které byla stavební uzávěra vydána.
PS: Tento článek je samozřejmě nadsázkou v reakci na absurdní argumentaci MMR ohledně regulačních plánů na žádost. Hlavním doporučením pro obce je nechat stavební uzávěry včas přezkoumat orgánem územního plánování. Na uvedený výklad MMR by se obce spoléhat neměly; poslední slovo budou mít soudy a nikdo neví, jak budou nakonec rozhodovat. Náš názor na běh šestileté lhůty je zde.