Organizace Dobře zapsaný spolek právě vyhlásila, že přijímá nominace pro anticenu zneužívající reklamu klima, přírodu a spotřebitele. S podobnými praktikami společností, které v reklamách zneužívají obavy zákazníků z dopadů změny klimatu a strach lidí o životní prostředí se setkal asi každý. Podle organizátorů mohou lidé takovým korporacím díky anketě vzkázat, že jejich zeleným řečem nevěří a že to musí zkusit jinak – bez klimatického lhaní, nekalé soutěže a balamucení lidí.

Jako příklad jednání, které si novou anticenu zaslouží, uvádí spolek příklad společnosti McDonald’s a jeho papírových brček, která zaváděl na britském a irském trhu. V čem byl háček? Oproti reklamním proklamacím nešlo o šetrnou a ekologickou variantu plastu, neboť nové slámky nebyly oproti plastovým předchůdcům ani recyklovatelné a končily ve směsném odpadu. Společnost přitom o „inovaci“ původně tvrdila, že „vzhledem ke své kupní síle doufá, že tento krok podpoří celkový vývoj v celém potravinářském průmyslu a zároveň pomůže k udržitelnému rozvoji.“

Cílem ankety je poukázat na greenwashingové praktiky a zvýšit povědomí spotřebitelů v ČR o nich.

Nominační formulář je dostupný zde.

Výsledky ankety spolek zveřejní na konci března.

Zajímá vás problematika greenwashingu? Naše články k problematice najdete zde.