V jednom městě se snažili zabránit konání místního referenda a tvrdili, že návrh má nedostatky, protože podpisová listina měla zjevnou vadu, neboť podpisové archy v době sběru podpisů neobsahovaly adresy členů přípravného výboru, adresy členů přípravného výboru byly na podpisových arších uvedeny formou razítka (které mohlo být připojeno až dodatečně). Soud ale řekl, že návrh nemá vady.
Lidé se v referendu nerozhodují podle adres členů přípravného výboru
Konkrétně v rozhodnutí Krajského soudu v Brně stojí: „Smyslem zákonného požadavku na uvedení jmen, příjmení a adres členů přípravného výboru na podpisovém archu je informace pro oprávněné osoby o tom, kdo z řad oprávněných osob stojí za iniciací místního referenda. Uvedení adresy [dle § 10 odst. 1 písm. f) zákona o místním referendu se má jednat o adresu evidovaného trvalého pobytu] těchto osob má však ve vztahu k oprávněným osobám povahu spíše orientační.
Jakkoli je odpůrci nutno přisvědčit v tom, že údaj o adresách trvalého pobytu členů přípravného výboru má být dle platné právní úpravy uveden na podpisovém archu, spolu s ostatními údaji dle § 11 odst. 1 zákona o místním referendu, již v okamžiku sběru podpisů oprávněných osob, jeho absence sama o sobě rozhodně nezpůsobuje znehodnocení podpory, kterou jednotlivé oprávněné osoby vyjádřily svými podpisy na podpisových arších, které nemají jiné vady ve smyslu § 11 odst. 1 zákona o místním referendu.
Lze si jen stěží představit, že by adresy trvalého pobytu členů přípravného výboru mohly být údajem, který by mohl jakkoli ovlivnit oprávněné osoby při rozhodování, zda konání referenda podpoří či nikoli. Z tohoto hlediska jde o informaci v zásadě nepodstatnou. 23. Postup odpůrce, který shledal celou podpisovou listinu (tj. všech 230 předložených podpisových archů) vadnou jen proto, že oprávněné osoby neměly v době sběru podpisů k dispozici informaci o adresách trvalého pobytu členů přípravného výboru, je tudíž přepjatě formalistický a nepřiměřený.“
Jednalo se pouze o formální vadu
Soud ještě dodal: „Zjištěný dočasný nedostatek podpisové listiny nelze považovat za takovou vadu, která by mohla vést k vyřazení podpisových archů a ve výsledku ke zneplatnění dosud shromážděné podpory konání místního referenda ze strany oprávněných osob. Nejedná se totiž o vadu, jež by sama o sobě mohla znehodnotit jeho přípravnou fázi, která je potřebná ke zprostředkování přímého podílu oprávněných osob na správě věcí veřejných. Její uznání jako vady, která brání vyhlášení místního referenda, by bylo v rozporu s účelem zákona o místním referendu a ustálenou judikaturou.“
Podle usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 30. 6. 2025, č. j. 66 A 5/2025-23.
Více našich textů ohledně místního referenda najdete zde.