Nejvyšší správní soud rozhodoval o tom, jestli má městská část Brna stejná práva jako městská část Prahy. Dospěl k závěru, že nikoliv.
Není městská část jako městská část
NSS konkrétně řekl: „Jde-li o městské části či obvody územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy, jejich právo na samosprávu z ústavního pořádku nevyplývá… Otázkou jejich aktivní procesní legitimace se pak v minulosti obšírně zabýval rozšířený senát. Ve svém usnesení Praha-Křeslice rozšířený senát uznal, že pražské městské části jsou nositeli samosprávy a mají právo na samostatnou působnost… Uzavřel proto, že městské části jsou aktivně procesně legitimovány k napadení územního plánu hlavního města Prahy…
Nejvyšší správní soud nicméně připomíná, že je třeba důsledně rozlišovat mezi postavením městské části hlavního města Prahy a městské části či obvodu ostatních územně členěných statutárních měst. Zatímco městská část hlavního města Prahy má vlastní právní subjektivitu, městská část nebo obvod územně členěného statutárního města, přestože se jedná o entity s vlastními orgány, jsou „jen“ organizační jednotkou statutárního města bez vlastní právní subjektivity… Jednají-li městské části nebo městské obvody za statutární město, pak nejde o jejich jednání jako právních subjektů, ale přímo právní jednání statutárního města. I v tomto se tak liší od městských částí hlavního města Prahy.“
NSS dodal: „NSS za nedůvodnou rovněž považuje námitku stěžovatelky, že její právo na přístup k soudu pramení z Aarhuské úmluvy. Stěžovatelka jakožto entita bez právní subjektivity zjevně nespadá pod pojem veřejnosti… Stěžovatelka vůbec nemá způsobilost být účastníkem soudního řízení (srov. § 33 odst. 2 s. ř. s.) a nesplňuje tak již elementární podmínku vnitrostátního práva k tomu, aby ji mohl být přístup k soudu umožněn… NSS dodává, že veřejnost dotčená napadenou změnou ÚP se může soudního přezkumu účinně domáhat například prostřednictvím návrhu podaného zapsaným spolkem, v němž se za tímto účelem sdruží.“
Podle rozsudku NSS ze dne 17. 7. 2025, čj. 9 As 33/2025 – 180.
Více našich textů k územnímu plánování najdete zde.
