V naší advokátní kanceláři jsme radili obcím, aby byly velmi opatrné při uzavírání smluv s investory, na základě kterých se budovala veřejná infrastruktura. Obávali jsme se, že by Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nerad viděl tzv. započítávání finančního příspěvku vybíraného na základě zásad pro spolupráci s investory na hodnotu veřejné infrastruktury realizované investorem.
Dnes nám přišlo vyjádření ÚOHS k této věci. V podstatě z něj vyplývá, že se obce zřejmě nemusí plánovacích smluv ve vztahu k veřejným zakázkám příliš obávat. Když neudělají nějakou zjevnou chybu, jako tomu bylo v případě Moravské Třebové, ÚOHS jim patrně nebude dělat potíže.
Metodika či zásady pro spolupráci s investory nezakládají nárok na plnění
Ve sdělení ÚOHS totiž stojí: „Na základě metodiky (tj. zásad pro spolupráci, pozn. aut.) nevzniká zadavatelům žádný právní nárok na poskytnutí příspěvku, tj. finančního plnění z plánovací smlouvy. V tomto ohledu lze souhlasit s tím, že metodika je dokument, podle kterého HMP postupuje, aby jednalo vůči všem investorům rovně a transparentně. Rozhodně však nelze přijmout závěr stěžovatele, podle kterého by na základě přijaté metodiky vznikal HMP jakýkoliv právní nárok na poskytnutí určitého plnění.“
ÚOHS odmítnul, že by se jednalo v případě započítání příspěvku podle Metodiky či Zásad na budování veřejné infrastruktury o obdobnou situaci, jako byla řešena ze strany Soudního dvora EU v rozsudku C-399/98 ze dne 12. 7. 2001 ohledně města Milán: “Situaci popsanou v rozhodnutí SDEU však nelze ztotožňovat s právě řešeným případem, neboť ve věci Milán se jednalo o poplatek za stavební povolení, který byl stanoven zákonem, přičemž vydání stavebního povolení bylo fakticky podmíněno zaplacením správního poplatku (nebo příspěvkem v podobě výstavby infrastruktury).”
Závěr
Jsme rádi, že právě díky naší advokátní kanceláři si mohou samosprávy oddechnout a uzavírat plánovací smlouvy s větší lehkostí. Od ÚOHS mají totiž oficiálně potvrzeno, že započítávání finančního příspěvku vyžadovaného zásadami pro spolupráci na hodnotu veřejné infrastruktury budované investorem je úplně v pořádku a o obcházení zákona o zadávání veřejných zakázek se nejedná. Chytře uzavřené plánovací smlouvy jsou z hlediska veřejných zakázek evidentně nerizikové.
Podle usnesení ÚOHS ze dne 22. 9. 2025, čj. ÚOHS-36044/2025/500.
