Obří fotovoltaické elektrárny mají řadu velmi negativních dopadů. Vytvářejí tepelný ostrov a poškozují mikroklima v okolí, ničí biotopy a fragmentují krajinu. Proto by jejich výstavba měla být regulována. Namísto toho české zákony dovolují stavět FVE a VTE prakticky všude bez jakýchkoliv limitů. Když se některé obce pokusí OZE omezit v územních plánech, nejen že se strašně zapotí na jejich odůvodnění, ale mají i slušnou “šanci”, že stejně nakonec neuspějí a budou muset strpět desítky hektarů solárních panelů.
Omezení pro fotovoltaiku jsou na místě
V civilizovaných částech světa, jako jsou třeba některé části Rakouska, platí pro fotovoltaiku na polích přísná omezení. Zpravidla se smí stavět jen pěti nebo maximálně desetihektarové elektrárny, mezi kterými musí být zajištěn průchod pro zvířata i lidi (i 1000 m). Normální taky je mít kolem FVE zeleň, která je schopna aspoň některé negativní vlivy solárů eliminovat nebo snižovat. U nás ne. U nás mají solární baroni dveře opět otevřené dokořán.
Snaha novelizovat českou vyhlášku o požadavcích na výstavbu, která se pokoušela sluneční megalomanské projekty omezit, narazila na silný odpor.
Požadavky na soláry
Ve vyhlášce mělo v části věnované FVE stát:
- Rozloha souvisle oplocené plochy areálu staveb pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie využívajících k výrobě elektřiny energii slunce nesmí být větší než 15 ha. Jednotlivé souvisle oplocené plochy těchto areálů musí být vzájemně odděleny neoploceným pásem zajišťujícím prostupnost mezi areály o šířce
- nejméně 50 m, navazuje-li na něj na kterékoli straně oplocení delší než 100 m,
- odpovídající nejméně polovině délky delšího na něj navazujícího oplocení, navazuje-li na něj na kterékoli straně oplocení o délce 100 m nebo méně.
- Nachází-li se souvisle oplocené areály podle odstavce 2 v nezastavěném území, jejich rozložení musí být navrženo tak, aby neoplocený pás mezi souvisle oplocenými plochami areálů nevedl volně žijící živočichy přímo do zastavěného území nebo na pozemní komunikaci.
Požadavky na větrníky
V části vyhlášky věnované větrným elektrárnám mělo po novele být:
- Připojení staveb pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie k distribuční, přenosové nebo přepravní soustavě musí být navrženo a provedeno pod zemí nebo musí být vybaveno jinými opatřeními, která vyloučí nebo podstatně omezí riziko zraňování a usmrcování volně žijících ptáků.
- Prochází-li připojení staveb pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie nadzemním elektrickým vedením přes vodní tok, vodní plochu, mokřad nebo jiné místo se zvýšeným rizikem zranění nebo usmrcení volně žijících ptáků nárazem do vodičů, musí být opatřeno prvky k zviditelnění vedení a omezení nárazu ptáků do elektrického vedení.
Nic nebude, OZE musí mít přednost
Celkem normální a logická pravidla a poměrně mírné požadavky ale neobstály. Na Ekonomickém deníku se k tomu dočteme: „Ministerstvo pro místní rozvoj se vzdává záměru přísněji regulovat stavbu velkých solárních elektráren. Všechna nová omezení týkající se zelené energetiky z navrhované vyhlášky o požadavcích na výstavbu vyškrtne. Reaguje tím na ostrou kritiku a vlnu nesouhlasu, která se zvedla během připomínkového řízení… Ostře proti návrhu nové regulace fotovoltaiky se během připomínkového řízení vyslovily Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy. Zřejmě největší odpor vyvolal návrh, aby „rozloha souvisle oplocené plochy areálu staveb pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie využívajících k výrobě elektřiny energii slunce nesměla být větší než 15 hektarů.”
Proč ministerstvo couvá? Důvod nemá
V důvodové zprávě k návrhu novely vyhlášky bylo uvedeno několik pádných argumentů pro novou úpravu. Je tedy s podivem, že po nátlaku HK a SPaD stát couvá a pokorně sklápí uši. Konkrétně si v dokumentu přečtete:
- Areály staveb pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie využívajících k výrobě elektřiny energii slunce (tj. areály fotovoltaických elektráren) se z provozně-bezpečnostních důvodů často realizují jako oplocené. Vzhledem k plošnému rozsahu, který mohou zaujímat, však může u rozsáhlejších areálů jejich oplocení představovat překážku pro pohyb volně žijících živočichů v krajině.
- Podle § 148 odst. 2 písm. b) stavebního zákona musí být stavba navržena a provedena tak, aby nezpůsobila zhoršení prostupnosti krajiny pro volně žijící živočichy. Podle § 5 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny je povinností fyzických a právnických osob mj. při plánování, provádění a užívání staveb a v energetice postupovat tak, aby nedocházelo ke zbytečnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů, včetně narušení migračních tras živočichů, kterému lze zabránit technicky i ekonomicky dostupnými prostředky.
- Navržený odstavec 4 v § 13 vyhlášky blíže upřesňuje uvedené zákonné povinnosti a stanoví požadavek na zajištění prostupnosti oplocení areálů fotovoltaických elektráren pro drobné a středně velké živočichy, přičemž potřebu zachování prostupnosti krajiny pro ostatní (větší) živočichy i obyvatele reflektuje také dále navržený nový § 90a odst. 2 a 3 vyhlášky, který řeší rozsah oplocení a odstup mezi oplocenými celky. Jako hranice, u níž je požadováno zajištění opatření k prostupnosti oplocení (umístění průchodů o velikosti 30 x 30 cm a ponechání „průlezného“ prostoru 10–15 cm pod spodní hranou oplocení) byl zvolen rozsah 5 ha.
Uvedené tedy platilo před tím, než dotčené subjekty uplatnily připomínky a pak už ne? Zajímavý způsob tvorby právních předpisů, který tak trochu navazuje na způsob přípravy nového stavebního zákona. Zdá se, že zákonodárství v oblasti územního plánování a výstavby přechází do rukou developerů, což je dost znepokojivý poznatek.
Obce se mohou pokusit OZE regulovat v územních plánech
Pokud jde o OZE, obce se budou muset pokoušet nepřiměřenému a zcela neracionálnímu tlaku na umisťování OZE bránit v územních plánech a stanovit požadavky chránící krajinný ráz a přírodu před fragmentací a tepelným ostrovem. Úkol to rozhodně nebude jednoduchý, proti právu na samosprávu totiž stojí silný zájem na řešení tzv. klimatické krize, kvůli kterému je výstavba OZE automaticky ve veřejném zájmu (někdy i v převažujícím veřejném zájmu). Doufejme, že soudy nepřistoupí na to, že se OZE mohou stavět úplně všude a postaví se za právo na samosprávu.
V naší advokátní kanceláři vám rádi pomůžeme nastavit regulaci OZE v územním plánu a odůvodnit ji, jak nejlépe to za současných podmínek jde.
