Nejvyšší správní soud řešil neudělení výjimky ze stavební uzávěry. Ačkoliv z dosavadní judikatury správních soudů, i z nového stavebního zákona plyne, že se proti rozhodnutí rady obce (nebo zastupitelstva, když se rada nevolí) není možné odvolat, investoři to evidentně pořád zkouší. Jejich snahy jsou ale odsouzeny k nezdaru.
Rozhodnutí o neudělení výjimky je přezkoumatelné společně s rozhodnutím o povolení záměru
NSS řekl: „Odložení soudního přezkumu až do řízení o žalobě proti navazujícímu územnímu rozhodnutí shledal ústavně slučitelným (bod 26). Upozornil, že zvolené řešení nemusí být pro dotčené osoby komfortní, avšak optimálnost právní úpravy a jejího výkladu soudy není referenčním hlediskem přezkumu ústavnosti. Podstatné je, že v případě zásahu do subjektivních veřejných práv se stěžovatelce v konečném důsledku právní ochrany dostane, resp. nedojde k odepření přístupu k soudu (tamtéž). Případný neuspokojivý komfort cesty k soudnímu přezkumu je vyvážen dočasností stavební uzávěry…
Nejvyšší správní soud dále uvádí, že prostřednictvím žádosti o výjimku ze stavební uzávěry lze v individuálních případech dosáhnout vynětí konkrétního záměru z dopadů stavební uzávěry. Nutno zdůraznit, že předmětem rozhodování o výjimce ze stavební uzávěry je konkrétní záměr, nikoli paušální vynětí konkrétního pozemku ze stavební uzávěry bez vazby na konkrétní záměr. Předmět rozhodování o výjimce je tak vymezen shodně jako předmět územního řízení, tedy jako zcela konkrétní stavební záměr.
Smyslem a účelem podání žádosti o výjimku ze stavební uzávěry je získat podklad pro územní řízení, jenž by umožnil umístit stavební záměr do území (tedy odstranil právní překážku vydání územního rozhodnutí). Rozhodnutí o žádosti o výjimku však nevyvolává žádné samostatné právní účinky, přímé dopady rozhodnutí o této žádosti nepřekračují rámec územního řízení. Rozhodnutí o žádosti o výjimku tak má povahu přípravného aktu, jenž je zcela konzumován rozhodnutím v územním řízení a společně s ním také musí být přezkoumáván.“
Podle rozsudku NSS ze dne 9. 7. 2025, čj. 6 As 36/2024 – 39.
Více našich textů ke stavebním uzávěrám najdete zde.
