Krajský soud v Brně se zabýval docela zajímavou otázkou – konkrétně šlo o nutnost řádně poučit dotčené osoby o možnosti podat námitku k opatření obecné povahy, kterým se řešila místní úprava provozu, v situaci, kdy se zveřejňuje předmětný návrh OOP na více úředních deskách.
Přesně určete, odkdy běží lhůta k podání námitek či připomínek
Soud řekl: „Jak plyne ze správního spisu a mezi stranami o tom po skutkové stránce není sporu, odpůrce vyvěsil návrh napadeného OOP na své úřední desce dne 29. 1. 2025 a vyzval dotčené osoby, aby se k němu vyjádřily ve lhůtě 30 dní od jeho zveřejnění. Sporné pak mezi stranami není a spis o tom znovu nese doklad, že odpůrce zaslal návrh napadeného OOP městské části Brno-Medlánky, jejíž úřad ho vyvěsil se stejným poučením dne 21. 3. 2025… Navrhovatelka podala námitky 17. 4. 2025. Odpůrce v napadeném OOP navrhovatelce odpověděl, že námitky bylo možné podat ve lhůtě 30 dnů ode dne zveřejnění, což v tomto případě byla lhůta od 13.02.2024 do 17.03.2025…
Odpůrce chybně vyhodnotil námitky navrhovatelky jako opožděné a zkrátil ji tak na jejích právech. Toto pochybení tedy již je důvodem, pro které soud musí napadené OOP zrušit. Odpůrce totiž měl povinnost zajistit zveřejnění návrhu napadeného OOP na úřední desce úřadu městské části Brno-Medlánky. A měl pak jednoznačně určit, jak přesně poběží lhůta pro podání námitek.
Nejen navrhovatelce totiž nemohlo být jasné, zda poběží od zveřejnění na úřední desce odpůrce, nebo od zveřejnění na úřední desce městské části… Pokud vznikly nejasnosti o rozhodném dni zveřejnění, od nějž se má počítat lhůta pro podání námitek, pak nemůže jít k její tíži, že podala námitky ve lhůtě 30 dnů od zveřejnění návrhu.“
Platí to i pro územní plány!
Na uvedený problém by si obce a pořizovatelé měli dávat dobrý pozor i při územním plánování a přesně specifikovat, která úřední deska a zveřejnění na ní (pokud pořizuje pro obec OPR) je rozhodná pro běh lhůty k podání připomínek k návrhu územně plánovací dokumentace.
Podle rozsudku KS Brno ze dne 12. 8. 2025, čj. č.j. 66 A 4/2025-40.
Více našich textů k místní úpravě provozu na pozemních komunikacích najdete zde.