V naší nové sérii článků se budeme postupně věnovat dopadům zákona č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých zdrojů energie (ZOZE). Tentokrát se zaměříme na povolování záměru OZE v akcelerační oblasti.
Závaznost územního opatření
Záměr OZE musí být logicky v souladu s územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních (tedy územní opatření o akcelerační oblasti). Z § 25 odst. 1 ZOZE pak plyne, že územní opatření je závazné pro vyjádření, závazné stanovisko nebo rozhodnutí vydávaná pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti.
Z uvedeného je zřejmé, že územní opatření je pro rozhodování o záměrech klíčové.
Jednotné environmentální stanovisko
Pro záměr OZE povolovaný v akcelerační oblasti je třeba získat jednotné environmentální stanovisko (JES) podle zákona č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku (ZJES).
Součástí jednotného environmentálního stanoviska pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti je posouzení souladu tohoto záměru s podmínkami a zmírňujícími opatřeními z oblasti ochrany životního prostředí stanovenými v územním opatření nebo v územním plánu
Také pro vydání JES je územní opatření závazné. Pouze pokud by bylo vysoce pravděpodobné, že v akcelerační oblasti došlo v době od vydání územního opatření nebo územního plánu (pokud je akcelerační oblast vymezena jen v ÚP) k podstatné změně okolností, a může-li tato změna okolností vést k závažnému zásahu, který by se mohl dotknout zájmů chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZoPK), může krajský úřad požadovat nové hodnocení podle § 67 ZoPK. Poněkud tristní je, že na to, aby požadoval toto hodnocení, má krajský úřad jen 10 dní od podání bezvadné žádosti, jinak nové hodnocení žádat nelze. Vzhledem k tomu, že svůj požadavek musí úředníci ještě odůvodnit lze předpokládat, že se to prakticky dít nebude.
Posouzení vlivů OZE se bude dít jen výjimečně
Druhou poněkud bizarní skutečností (vzhledem k negativním dopadům) je fakt, že se záměry OZE nebudou ve většině případů ani posuzovat v procesu EIA. Posuzovat se budou jen záměry:
- které mohou významnými vlivy přesáhnout hranice ČR,
- u kterých je s ohledem na ekologickou citlivost území, v němž se nachází, vysoce pravděpodobné, že povedou k významným nepříznivým vlivům na životní prostředí nebo veřejné zdraví, které nebyly zjištěny při pořizování územního opatření a které nelze vyloučit dodatečnými podmínkami a zmírňujícími opatřeními.
Pokud orgán nestihne rozhodnout o tom, že má záměr OZE podléhat posouzení vlivů do 45 dnů od podání bezvadné žádosti, posouzení vlivů se provádět nebude.
Rozhodnutí příslušného orgánu o tom, že záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, je prvním úkonem v řízení.
Rozhodne-li příslušný orgán o tom, že záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, vydá závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí současně jako jednotné environmentální stanovisko.
Lhůta pro vydání rozhodnutí
Podle § 31 ZOZE musí stavební úřad rozhodnout o žádosti o povolení záměru pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti do 60 dnů ode dne zahájení řízení.
Naše další texty k novému zákonu o urychlení výstavby OZE najdete zde.
