V naší nové sérii článků se budeme postupně věnovat dopadům zákona č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých zdrojů energie (ZOZE). Tentokrát se zaměříme na pořízení územního opatření o akcelerační oblasti samostatným postupem (o pořizování společně s ÚPD jsme psali zde).
Kdy se pořizuje územní opatření samostatně
Vedle toho, že se pořízení územního opatření o akcelerační oblasti spojí s pořízením územně plánovací dokumentace (ÚPD), bude možné pořizovat územní opatření i samostatně. Z § 15 ZOZE plyne, že k tomu dojde v situaci, kdy bude zrušeno územní opatření nebo jeho část v přezkumném řízení nebo v řízení před soudem. Samostatný postup není přípustný tehdy, když by rozhodnutím v přezkumném řízení nebo soudním rozhodnutím došlo současně také ke zrušení vymezení akcelerační oblasti v ÚPD.
K pořízení územního opatření samostatným postupem dojde také tehdy, když zastupitelé při společném pořizování ÚPD a územního opatření nakonec vydají jen ÚPD.
Postup samostatného pořízení
Ačkoliv to ze ZOZE neplyne úplně jasně, zřejmě se bude postupovat při samostatném pořizování územního opatření podle ustanovení 127 a násl. zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve kterých je upraveno pořizování územních opatření. Ze záhadných a blíže nevysvětlených důvodů ZOZE vylučuje použití ustanovení týkajících se územního opatření o asanaci, která by se i bez toho používat logicky neměla.
Ze stejně nesrozumitelného důvodu je vyloučeno použití § 129 stavebního zákona, který upravuje udělování výjimek ze stavební uzávěry.
Z toho, jakým způsobem je řešen proces samostatného pořizování územního opatření, není zcela jasné, jak se vydává a zveřejňuje. Patrně se ale postupuje podle § 128 stavebního zákona.
Otázky neupravené stavebním zákonem budou, vzhledem k tomu, že jde o opatření obecné povahy, řešeny skrze pravidla obsažená v obecných ustanoveních zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
Stanoviska dalších orgánů
Pokud se bude územní opatření pořizovat samostatně, je úkolem pořizovatel oznámit příslušnému úřadu (EIA) a současně orgánu ochrany přírody, že bude pořízeno územní opatření samostatným postupem. Pořizovatel také musí označit akcelerační oblast, pro kterou má být toto územní opatření pořízeno.
Orgán ochrany přírody a příslušný úřad mají za úkol dodat pořizovateli svoje stanoviska týkající se toho, zda:
- může mít územní opatření samostatně nebo ve spojení s jinými koncepcemi nebo záměry významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti;
- má být územní opatření posuzováno z hlediska vlivů na životní prostředí.
Také při samostatném posuzování bude třeba získat stanovisko krajského úřadu podle § 13 a 14 ZOZE, tedy stanovisko, které v podstatě nahrazuje jednotné environmentální stanovisko a stanovisko vodoprávního úřadu k § 23a odst. 8 zákona č. 254/2001 SB., vodní zákon.
Naše další texty k novému zákonu o urychlení výstavby OZE najdete zde.
