V naší nové sérii článků se budeme postupně věnovat dopadům zákona č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých zdrojů energie (ZOZE). Tentokrát se zaměříme na speciální stanoviska krajského úřadu k návrhu územního opatření o akcelerační oblasti při společném pořizování územního opatření a územně plánovací dokumentace (ÚPD).
Stanovisko krajského úřadu
Ustanovení § 13 ZOZE je skutečně zapeklitým právním dílem. Dost těžko se z něj extrahuje, k čemu se vztahuje a co jím chtěl autor vůbec říct.
Z § 13 ZOZE zřejmě plyne, že krajský úřad jako orgán, který by byl jinak příslušný k vydání jednotného enviromentálního stanoviska k záměru pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti (dále jen „příslušný orgán“), uplatňuje k návrhu územního opatření speciální stanovisko jakožto dotčený orgán.
V § 13 odst. 2 ZOZE se uvádí, že souhlasné stanovisko krajského úřadu stanoví podmínky a zmírňující opatření navržené za účelem zajištění souladu záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti s požadavky stanovenými v § 11 odst. 2 ve vztahu k ochraně volně žijících ptáků a zvláště chráněných druhů živočichů.
Souhlasy a povolení podle zákona o ochraně přírody a krajiny
Dále v tomto stanovisku krajský úřad udělí:
- souhlas se zásahem do významného krajinného prvku podle 4 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZoPK),
- povolení k odchylnému postupu při ochraně volně žijících ptáků podle § 5b odst. 1 ZoPK,
- výjimku ze zákazu ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně podle § 10 odst. 2 ZoPK,
- souhlas k činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz podle § 12 odst. 2 ZoPK,
- udělí výjimku ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 56 ZoPK,
- souhlas s dotčením zájmů chráněných zákonem č. 289/1995 Sb., lesním zákonem podle 14 odst. 2 lesního zákona.
Pokud bude třeba pro realizaci záměru OZE odejmout půdu ze zemědělského půdního fondu, pak ve stanovisku krajský úřad také navrhne podmínky, při jejichž splnění lze vyhovět žádosti o jejich vydání.
Stanovisko vodoprávního úřadu
Krajský úřad také uplatňuje k návrhu územního opatření stanovisko jako vodoprávní úřad příslušný k vydání rozhodnutí o výjimce podle § 23a odst. 8 zákona č. 254/2001 Sb., vodního zákona z hlediska případného zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody.
Pokud má dojít realizací záměru OZE ke zhoršení stavu vod, pak jsou součástí stanoviska vodoprávního úřadu také návrh podmínek a zmírňujících opatření, jejichž účelem je předejít tomuto zhoršení nebo znemožnění.
Negativní dopady popsaného řešení
Podle § 25 odst. 1 ZOZE je územní opatření je závazné pro vyjádření, závazné stanovisko nebo rozhodnutí vydávaná pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti. Je tedy závazné i pro vydání jednotného environmentálního stanoviska (JES). V důsledku toho už bude vydání JES pro konkrétní záměr více méně formální záležitostí.
Velmi důležité je, že podle § 30 odst. 1 ZOZE se správní úkony uvedené v § 13 odst. 2 se pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti vydávají, pouze je-li s ohledem na skutečnosti podle § 3 odst. 1 nebo 2 stavebního zákona nutné stanovit další podmínky a zmírňující opatření. V podstatě se tedy už nebude nic řešit a vše klíčové bude obsaženo ve stanovisku krajského úřadu k návrhu územního opatření.
Stejně tak se nebude pro záměr OZE vydávat výjimka dle § 23a odst. 8 vodního zákona.
Naše další texty k novému zákonu o urychlení výstavby OZE najdete zde.
