V naší nové sérii článků se budeme postupně věnovat dopadům zákona č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých zdrojů energie (ZOZE). Tentokrát se zaměříme na to, jak se postupuje v situaci, kdy se vydává územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních společně s územně plánovací dokumentací (ÚPD).
Společné pořizování
Z § 10 odst. 1 plyne, že požadavek na vymezení akcelerační oblasti může být součástí návrhu zadání územního rozvojového plánu, zásad územního rozvoje nebo územního plánu.
V takovém případě je úkolem příslušného úřadu (příslušný úřad) podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (ZEIA) stanovit podrobnější požadavky v souladu s § 10i ZEIA.
K návrhu územně plánovací dokumentace obsahující požadavek na vymezení akcelerační oblasti zajistí pořizovatel:
- zpracování návrhu územního opatření pro každou akcelerační oblast, která má být vymezena, a
- vyhodnocení vlivů, které společně vyhodnotí jak obsah územně plánovací dokumentace, tak obsah souvisejících územních opatření.
Z uvedeného tedy plyne, že se pořizují dva návrhy – návrh ÚPD a návrh územního opatření. Vyhodnocení se ale provádí jen jedno, vyhodnocují se obě opatření dohromady.
Návrh územního opatření
Návrh územního opatření bude připravovat projektant, který je oprávněný zpracovat územně plánovací dokumentaci společně s osobami s autorizací podle ZEAI a § 45j zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZoPK). Úkolem těchto speciálně autorizovaných osob je navrhnout podmínky a zmírňující opatření. Náležitosti posouzení akcelerační oblasti ve vztahu k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť, které je podkladem pro návrh územního opatření pro akcelerační oblast, má stanovit Ministerstvo životního prostředí vyhláškou.
ZOZE pak v § 11 odst. 2 říká, že součástí návrhu územního opatření jsou také podmínky navržené za účelem vyloučení nepříznivých dopadů záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti na životní prostředí a veřejné zdraví nebo, pokud není možné tyto dopady vyloučit, podmínky a zmírňující opatření navržené za účelem jejich zmírnění, včetně podmínek a zmírňujících opatření, jejichž účelem je vyloučení nebo podstatné omezení nepříznivých dopadů těchto záměrů s ohledem na zákazy stanovené v zákoně o ochraně přírody a krajiny k ochraně volně žijících ptáků a zvláště chráněných druhů živočichů a s ohledem na cíle ochrany povrchových vod podle vodního zákona.
Právě tato část územního opatření (a její odůvodnění) bude klíčová. Lze očekávat, že právě sem bude směřovat nejvíc připomínek a námitek a také o tuto část územního opatření se povede nejvíce soudních sporů.
Projednání územního opatření
Návrh územního opatření se zveřejňuje společně s návrhem územně plánovací dokumentace, kterou se vymezuje příslušná akcelerační oblast (§ 11 odst. 5 ZOZE). Návrh územního opatření pak pořizovatel projedná na společném jednání a na veřejném projednání spolu s návrhem územně plánovací dokumentace, se kterou se územní opatření společně pořizuje.
Na projednání návrhu územního opatření se používají obdobně ustanovení zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (stavební zákon) o projednání návrhu ÚPD (§ 94 – 98 a 101 – 103).
Obdobně se zřejmě postupuje i při vydávání územního opatření, ač to ZOZE neříká.
Pokud by se stalo, že by vláda či zastupitelstvo chtěli vydat ÚPD (návrh schválí), ale ne územní opatření (návrh zamítne), musí být rozhodnuto o tom, že se:
- schvaluje pořízení územního opatření pro tuto akcelerační oblast samostatným postupem, nebo
- uplatňuje vlastní podnět k pořízení změny územně plánovací dokumentace, kterou z ní bude tato akcelerační oblast vypuštěna.
Naše další texty k novému zákonu o urychlení výstavby OZE najdete zde.
