V naší nové sérii článků se budeme postupně věnovat dopadům zákona č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých zdrojů energie (ZOZE). Tentokrát se zaměříme na vydávání územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních pro tzv. akcelerační oblast.
Obecně k územnímu opatření
Z § 6 odst. 1 ZOZE vyplývá, že se pro každou akcelerační oblast vymezenou v územně plánovací dokumentaci (ÚPD) vydává územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních. Toto opatření se ale vydává jen jednou, a to k té ÚPD, která akcelerační oblast vymezila jako první. Platí, že územní opatření vydané třeba k zásadám územního rozvoje (ZÚR) je závazné pro územní plány obcí.
Obsah územního opatření
Územní opatření podle § 7 ZOZE obsahuje:
- určení druhu nebo druhů obnovitelných zdrojů energie, pro které se akcelerační oblast vymezuje (to je převzaté z příslušné územně plánovací dokumentace);
- podmínky a zmírňující opatření pro povolení, provedení nebo užívání záměrů.
Součástí územního opatření je výkres s vyznačením území, kterého se územní opatření týká, v měřítku katastrální mapy nebo v měřítku 1: 5 000 nebo 1: 10 000.
Územní opatření musí mít i odůvodnění (má totiž formu opatření obecné povahy).
Kdo územní opatření pořizuje a kdo jej vydává
Podle § 9 odst. 1 ZOZE je pořizovatelem územního opatření stejný subjekt, který pořizuje ÚPD, jíž se vymezuje nebo byla vymezena akcelerační oblast.
K územnímu opatření se vyjadřují dotčené orgány, které se vyjadřují k ÚPD, skrze kterou byla akcelerační oblast vymezena.
Územní opatření schvaluje a vydává orgán příslušný k vydání územně plánovací dokumentace, kterou se vymezuje nebo byla vymezena akcelerační oblast, v naprosté většině půjde buď o vládu (pro územní rozvojový plán) nebo o zastupitelstvo kraje (pro zásady územního rozvoje). Zastupitelstva obcí budou mít jen omezené možnosti, protože významné akcelerační oblasti budou vymezeny už v nadřazené ÚPD.
Naše další texty k novému zákonu o urychlení výstavby OZE najdete zde.
