Opakovaně se na nás obrací veřejnost (ať už nespokojení občané nebo spolky) s tím, že se jim nelíbí plánovaná výstavba větrníků či FVE v jejich okolí. Chtějí se zapojit do územního plánování, případně vyvolat místní referendum. Co ale když už územní plán výstavbu FVE či VTE umožňuje a investor už podal žádost o povolení výstavby (stranou nyní ponechme záměry, kde se řeší EIA)?

(Ne)děste se zkratky DESU

Jednou z méně známých novinek úžasného nového stavebního zákona je zřízení zvláštního stavebního úřadu s celostátní působností s názvem Dopravní a energetický stavební úřad. Ten povoluje kupř.

  • stavby výroben energie ze slunce (FVE) s celkovým instalovaným elektrickým výkonem nad 5 MW,
  • stavby výroben energie z větru (VTE) s celkovým instalovaným elektrickým výkonem nad 1 MW.

Tento úřad sídlí v Praze, ale neděste se, že by sídlil jen tam. Ministerstvo dopravy se stará o to, aby byl blíže lidem, takže svojí vyhláškou zřídilo ještě pracoviště v Olomouci a Plzni. Může se Vám tak snadno stát to, co našemu klientovi – obci z Ústeckého kraje – spis bude veden na olomouckém pracovišti, tedy pokud byste do něj chtěli nahlížet, tak si autem pocestujete skoro 350 km.

Pokud je to Vaše řízení s velkým počtem účastníků (více než 30), doručují se dotčené veřejnosti informace pouze veřejnou vyhláškou, která se uveřejní na úřední desce DESU. Zveřejňuje se také na úřední desce obce, kde se záměr má nacházet, ale pozor, v tomto druhém případě má vyvěšení pouze informativní charakter a pro běh lhůt je rozhodující vyvěšení na desce DESU. Samozřejmě platí, že je potřeba si dát pozor na lhůtu pro námitky a vše, co můžete záměru vytýkat, vytknout už právě v této lhůtě.

Jak to vypadá v první linii?

Skutečnou lahůdku pro zapojení veřejnosti pak představuje tzv. liniový zákon (zákon č. č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury). Podle něj se postupuje v případě výroben z obnovitelných zdrojů energie o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 1 MW a více. (Vyplývá to z kombinace § 1 odst. 1 liniového zákona a § 2 odst. 2 písm.  a) bod 18 zákona č. 458/2000 Sb. (energetický zákon)).

Liniový zákon zná kupř. tyto odlišnosti oproti klasickému řízení podle stavebního zákona:

  • Stavební úřad Vás musí o tom, že se postupuje podle liniového zákona, poučit (§ 2 odst. 1)
  • Lhůta pro podání správní žaloby se zkracuje na polovinu, o žalobě musí soud rozhodnout do 90 dnů (§ 2 odst. 2) – sice to neplatí pro řízení podle stavebního zákona,  ale tam již lhůta na polovinu  zkrácena je
  • Je zde zvláštní úprava oznamování písemností a opatrovnictví (§ 2 odst. 6 a 7)
  • Správní orgán ani soud nevyzývá k odstranění vad podání účastníka, k doplnění po lhůtě se nepřihlíží (§ 2 odst. 8, 9)

Závěr

Pokud se chcete účastnit řízení, které je vedeno podle liniového zákona, určitě doporučujeme, abyste se nechali zastoupit zkušeným advokátem. Chyby se  v tomto řízení totiž skutečně nepromíjejí.