Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovalo důležité metodické sdělení nazvané Postup zahájení pořizování změny územního plánu“. Obce by měly zpozornět a důkladně si návod přečíst, protože se postup liší od předchozího stavebního zákona a hrozí, že snadno dojde k vážným procesním chybám – zejména se může stát, že o pořízení změny územního plánu nebude rozhodnuto řádně.

Ve které fázi zastupitelstvo rozhoduje  o  podnětu na změnu územního plánu?

V metodice se mj. píše: „Jedním z důvodů vydání tohoto metodického sdělení je objasnění otázky, ve které fázi zastupitelstvo obce rozhoduje o podnětu na změnu ÚP, a zda tak má činit pouze jednou či opakovaně, jak by se mohlo zdát z ustanovení § 109 odst. 1 SZ v kombinaci s § 111 odst. 3 SZ. Ministerstvo pro místní rozvoj tímto metodickým sdělením objasňuje, že k rozhodnutí o pořízení změny dochází pouze jedenkrát…

Samotný procesní krok, tj. rozhodnutí zastupitelstva obce, vyplývá až z ustanovení § 111 odst. 3 SZ, kdy zastupitelstvo obce buď rozhodne o pořízení změny ÚP a schválí její zadání, nebo nesouhlasí-li s předloženým návrhem, vrátí jej pořizovateli se svými pokyny k úpravě, nebo jej zamítne. Tomuto výkladu odpovídá i důvodová zpráva k § 109 SZ, která mimo jiné uvádí: Podnět na pořízení změny se podává u schvalujícího orgánu, který před jeho projednáním musí zajistit jeho posouzení pořizovatelem.“

V metodickém pokynu jsou podrobně a srozumitelně pospány jednotlivé varianty pořizování změny, takže by nemělo docházet k chybám v rozhodování zastupitelstev.

Metodika MMR je dostupná zde.

Více našich textů k územnímu plánování najdete zde.