Poskytování tzv. plánovacích informací doznalo podle nového stavebního zákona zajímavých změn. Jako agenda už nenáleží úřadu územního plánování, ale stavebním úřadům. Je logické, že obce a města tápou, jak přesně věc řešit, a tak stavební úřady a orgány územního plánování různě spolupracují.

MMR k tomuto jejich vzájemnému postupu řeklo: „V novém stavebním zákoně již není upravena kompetence orgánů územního plánování územně plánovací informace či jejich obdobu poskytovat. Od 1. 7. 2024 orgány územního plánování územně plánovací informace neposkytují, pokud jim žádost o takovou informaci nebyla doručena do 30. 6. 2024…

Může se stát, že po 30. 6. 2024 orgán územního plánování obdrží od stavebníka žádost o vyjádření (s obecným odkazem na správní řád), ve kterém žádá o obsahově shodné informace, které náležejí dřívější územně plánovací informaci, nově předběžné informaci, zejména o informace o podmínkách využívání území a změn jeho využití. Na takové žádosti o vyjádření k souladu záměru s územně plánovací dokumentací nepřísluší orgánu územního plánování odpovídat, jelikož nemá podle nového stavebního zákona věcnou kompetenci se k této problematice vyjadřovat, resp. nemá kompetenci vykládat územně plánovací dokumentaci…

Výše uvedené nevylučuje, aby orgán územního plánování vydal pro stavební úřad na základě jeho žádosti o součinnost vyjádření s posouzením souladu záměru s územně plánovací dokumentací v rámci jednotlivých řízení, obsahově obdobné závaznému stanovisku dle § 96b starého stavebního zákona. Tato spolupráce bude probíhat podle § 8 odst. 2 správního řádu.“

Celá metodika dostupná zde.

Více našich článků k územnímu plánování najdete zde.