Není tajemstvím, že nový stavební zákon není napsán zrovna nejlépe. Jednou z potíží jsou poměrně nejasné formulace, které umožňují dvojí výklad pravidla. Příkladem je § 123 odst. 5, který se týká stavebních uzávěr a možnosti zakázat realizaci dopravní a technické infrastruktury.
Kde je problém?
Ustanovení § 123 odst. 5 stavebního zákona, o kterém je tento text, zní: „Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce. Územním opatřením o stavební uzávěře dále nelze omezit nebo zakázat realizaci veřejně prospěšné stavby dopravní nebo technické infrastruktury a stanovení dobývacího prostoru vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje.“
Co tato věta znamená? Kvůli její nesprávné skladbě z ní lze dovodit dvě možnosti:
- Buď nelze zakázat realizaci jakékoliv veřejně prospěšné stavby dopravní a technické infrastruktury a dále nelze zakázat stanovení dobývacího prostoru, které je vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje anebo
- nelze zakázat realizaci veřejně prospěšné stavby dopravní a technické infrastruktury vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje a dále nelze zakázat stanovení dobývacího prostoru, které je vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje.
Řešení
Ustanovení § 123 odst. 5 je nutno vykládat tak, že územním opatřením o stavební uzávěře nelze zakázat realizaci veřejně prospěšné stavby dopravní a technické infrastruktury vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje a dále nelze zakázat stanovení dobývacího prostoru, které je vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje.
To plyne z původního znění § 123 odst. 5 stavebního zákona: „Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce. Územním opatřením o stavební uzávěře dále nelze omezit nebo zakázat realizaci veřejně prospěšné stavby dopravní nebo technické infrastruktury vymezené v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje.“
Teprve novelou provedenou zákonem č. 152/2023 Sb., se ustanovení změnilo takto: „V § 123 odst. 5 větě druhé se za slovo “infrastruktury” vkládají slova “a stanovení dobývacího prostoru”.
Z toho plyne, že nejasnosti, které z aktuální podoba § 123 odst. 5 stavebního zákona způsobuje, jsou důsledkem legislativně technicky nekvalitní práce a zákonodárce rozhodně nezamýšlel, aby se stavební uzávěra nemohla vztahovat na všechny veřejně prospěšné stavby dopravní a technické infrastruktury, ale jen na ty, které jsou takto vymezeny v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje.
Více našich odborných textů ke stavebním uzávěrám najdete ZDE.
Pokud řešíte problém se stavební uzávěrou (nebo ji jako obec zvažujete), obraťte se nás, rádi Vám pomůžeme.
